Publicaţia China Daily a anunţat recent că autorităţile chineze intenţionează să lege calea ferată Qinghai – Tibet cu Nepalul, ceea ce ar putea presupune săparea unui tunel sub Everest, cel mai înalt munte de pe Terra. Calea ferată ar putea fi terminată în 2020.
Chinezii au învăţat că linia dreaptă este cel mai scurt drum, aşa…
Chinezii s-au „specializat” în proiecte majore: este cazul celui mai lung pod din lume, Danyang-Kunshan Grand Bridge, sau al Dahuofang Water Tunnel, al treilea cel mai lung tunel din lume.
Proiectul vine în siajul mai multor astfel de construcţii – tunelul Mont Blanc, Eurotunnel dintre Franţa şi Marea Britanie, tunelul de sub strâmtoarea Bosfor sau Tokyo Bay Aqua Line, combinaţia de tunel şi pod construită peste Golful Tokyo.
Problema este că munţii Himalaya sunt, din punct de vedere geologic, foarte tineri şi în aşezare – sunt instabili, în unele locuri se înalţă iar în altele se tasează, ceea ce ar isca probleme majore constructorilor.
Tunelul s-ar dovedi folositor, pentru că turismul chinez în Nepal este în plină expansiune. Şi aceasta nu este singura propunere extremă înaintată de chinezi, care au mai propus şi o legătură de cale ferată cu Statele Unite, pentru modica sumă de 200 de miliarde de dolari.